Sunday, June 29, 2014

Varen op de Yampa rivier, Utah

In januari werden we uitgenodigd om met een river rafting trip mee te gaan. Dit was altijd een wens van Leen en dus boekte ik voor ons en Maxine en Ruben. Ruben's vriend Jordan uit California zou meegaan  met zijn ouders, die we goed kennen. Verder nog enkele mensen die we vaag kenden uit de tijd dat we in Corte Madera woonden. Het was een besloten groep: alle mensen die meegingen hadden op de een of andere manier een connectie met de ouders van een van de gidsen, Jess.

De Yampa rivier ontspringt in de Rocky Mountains en stroomt door een nauwe canyon in Dinosaur National Monument, dat gedeeltelijk in Colorado en in Utah ligt. Het is de enige rivier in Colorado die niet is ingedamd en één van 7 niet ingedamde grote rivieren in de VS. Het is daarom onvoorspelbaar hoeveel water er elke zomer stroomt en is ook maar enkele weken per jaar bevaarbaar en dan door niet meer dan maximaal 100 mensen per dag.

We vertrokken zaterdagochtend naar Vernal, Utah, ongeveer 6 uur rijden, waar we de rest van de groep zouden ontmoetten.

We waren nauwelijks aangekomen toen ook Jordan aan kwam rijden en ze bleken de kamer naast ons te hebben in het motel. De jongens gingen direct frisbeeën. Gewoon weer verder waar ze vorig jaar gebleven waren.

's-Avonds was een er een kennismakingsavond en de stemming zat er direct goed in. We kregen onze 'dry bags' uitgereikt en pakten later die avond alle spullen daarin over.

De volgende ochtend aten we een snel ontbijtje in het motel en reden toen naar de plaats waar we over 5 dagen van de rivier af zouden komen. Nu stond er een bus klaar die ons 2 uur later bij het punt in de rivier bracht waar we op zouden stappen. De zwemvesten werden uitgereikt, nog een paar laatste instructies, én een laatste plas op een normale WC, en daar gingen we.

De Yampa was erg rustig en we gleden gestaag voort. Al snel veranderde het landschap toen we de canyon binnen voeren. Hoge rotswanden aan beide kanten. Zo mooi!

Dit was een compleet verzorgde reis en toen we stopten voor de lunch gingen wij een korte wandeling maken en toen we terugkwamen waren de tafels gedekt! Het eten was elke keer heerlijk!

Ook 's-avonds liep het allemaal gesmeerd: wij zochten een kampeerplekje uit en zetten de tent op, gingen ons opfrissen in de rivier en lazen wat of kletsten met de anderen.
De gidsen zetten als eerste de groover op: het toiletsysteem. Dit waren twee emmers, met een bril: één voor de plas en één voor poep en WC-papier. Plassen kon je ook in de rivier. Het was erg warm en meestal liepen we gewoon de Yampa in. Al na een halve dag keek niemand daar meer van op.

Daarna werd er geroepen: DINNER!! en wat voor dinner! De heerlijkste dingen werden klaargemaakt en altijd was een een warme toet: brownies of cake. Jammie!

Daarna was het tijd voor een spel, voor wie wilde. Er waren geen kinderen mee, maar Maxine en de jongens vonden al gauw aansluiting bij een 20-jarige meidentweeling, die erg leuk met haar optrokken.
Het ging er stevig aan toe bij de avondspellen.

Er werd ook gewandeld. We klommen 600 voet (180 meter) in de bloedhitte, maar hadden dan wel een weergaloos uitzicht.

We zagen pictogrammen en petroglyfen, mountain goats, bevers, vogels en wandelden naar een waterval. Daar moest iedereen om de beurt onder staan en we lachten wat af.

De jongens lekker lui.

Maxine in de kano:

Tiger wall moest gekust worden, dat bracht geluk. Dat kussen viel nog niet mee.

De laatste dag brak aan en niemand wilde naar huis. Er werden plannen gemaakt voor een nieuwe rivier, volgend jaar. Wie weet. Er waren hugs, en tranen ( van Maxine), adressen werden uitgewisseld en een laatste foto gemaakt.

We hadden een supervakantie!

En,  als klap op de vuurpijl zagen we op de terugweg ...een moose:

3 comments:

1. Wat supergaaf dat jullie dit mee maakten! Dikke kus, Linda

ReplyDelete
  2. Wow, wat een mooie ervaring zeg.