Thursday, October 31, 2013

New York - dag 2

Vanochtend hebben we om half 11 reserveringen voor het 9/11 Memorial. Ik wil daarom rond een uur of 9 de deur uit. Dat lijkt niet vroeg, maar er is 2 uur tijdsverschil met Denver en dat betekent dus dat ik om kwart over 6 (8) de kids wakker por. Leen is dan al naar de Starbucks om ontbijt te halen. Ik weet dat Vic gisteravond nog Breaking Bad heeft gekeken, maar hij doet niet moeilijk en na zijn caramel macchiato is hij zelfs vrij opgewekt!

We gaan eerst een metrokaart kopen en de kinderen maken hun eerste rit in de New York Subway.

We stappen vlakbij het Memorial uit en zien vrijwel direct de Freedom Tower. We zijn iets aan de vroege kant maar mogen wel alvast aanschuiven in de rij. Die gaat maar langzaam en het duurt wel een half uur voor we naar binnen mogen. Dan staan we bij de South Pool, waar vroeger de south tower heeft gestaan. We kijken naar de namen, de watervallen, de infinity pool en de wolkenkrabbers eromheen. Onvoorstelbaar wat hier gebeurd is...

Het museum is nog niet klaar en nadat we ook de North Pool hebben gezien, verlaten we het Memorial. 

Ruben wil graag de Trinity Church zien, want daaronder ligt de schat van de film National Treasure! Dus kijken we rond in de kerk en lopen daarna via Wall Street naar Battery Park waar we tickets hebben voor de boot naar de Statue of Liberty. 

Maar eerst lunch! We vinden een authentieke NYse lunch plek vol heerlijkheden. Boven het piepkleine zaakje staan een paar tafeltjes en daar zakken we neer. Tot slot nog plassen. Net als ik er in zit wordt er hard aan de deur geklopt en gerammeld. Ik hoor Leen zeggen dat het bezet is, maar er wordt weer gerammeld. Als ik de deur open word  ik omvergelopen door een enorm dikke man die roept: I gotto go! Now! Okee dan. We grinniken allemaal wat, maar bij het horen van bepaalde geluiden houden de kinderen  het niet meer en knallen los! Als de man eruit komt lachen ze nog en hij neemt het heel goed op gelukkig en roept lachend: yeah, I know you're laughing about me, i just had to go badly! Als we ze later vragen wat het leukste van de dag was, roepen ze allemaal: the man who had to go!

Nu lopen we naar Battery Park, voor de boot naar Lady Liberty en Ellis Island. We hebben al tickets en kunnen de enorme rij zo voorbijlopen. Wel moeten we door security en wachten op de boot en dat duurt al met al toch wel een half uur.

Het is een stralende dag en Lady Liberty ziet er schitterend uit met de blauwe lucht op de achtergrond. Ook de skyline van Manhattan is prachtig. We drentelen er wat rond, maken foto's en eten candy corn. Het is tenslotte bijna Halloween!

Er staat een enorme rij voor de boot. Als we eindelijk aan boord zijn hebben de kinderen het wel gehad en willen er op Ellis Island niet af. Ik heb het al eens gezien, maar Leen nog niet. Ook daar staan enorme rijen en we willen niet nog eens 3 kwartier wachten en blijven op de boot om terug te gaan naar Manhattan. 

We lopen langs de bronzen stier, de 'bull' van de Stock Market, en lopen naar de NHL winkel. Helaas is er weinig van de Avalanche, het team van Colorado, en Vic vindt er niets. Wel vindt hij het geweldig nu eens in deze winkel te zijn.

Nu zijn we allemaal behoorlijk uitgeput en gaan lekker eten bij de Italiaan. De kinderen hebben nog ruimte voor een toetje ook!

Nu is het back to Times Square: we hebben kaarten voor Spiderman! Ik ben dol op het theater en geniet enorm. Ook Maxine komt ogen tekort. Spiderman zwiert door het hele theater. De jongens hebben allerlei opmerkingen. Dit is niet hun ding en ze vinden de zang slecht. Whatever! Ik geniet!

Als we 's-avonds thuiskomen zijn we 14 uur weggeweest! We zijn kapot en gaan morgen uitslapen!

1 comment:

  1. Dat was een mooie, maar drukke en vermoeiende dag denk ik.
    En...hebben jullie Trinity Church nog gevonden? Leuk om daar ff te kijken idd.:)

    ReplyDelete